Reflectie

Het einde van het jaar komt stilaan in zicht. Tijd om terug te kijken naar hoe 2023 is geweest. Tenminste, dat denken we. Want eigenlijk is het veel te laat om dit voor de eerste keer dit jaar te doen. Het kalf kan al verdronken zijn en zelfs als het nog zou leven hebt u veel te weinig tijd om het nog voor het einde van het jaar uit de gracht te trekken. Reflectie is een volgehouden inspanning doorheen het hele jaar. Hieronder deel ik graag hoe ik mijn terugkijkmomenten plan.

Alles begint met een plan

Reflectie is niet mogelijk zonder plan. Een plan dient als benchmark om het geleverde werk aan af te toetsen. Hoe weet u anders of al dat harde werken wel effectief is geweest? Of het nu om een salesplan gaat of een plan voor de groei van uw team, een plan is pas een plan als het ook neergeschreven is. Anders blijft het een droom. Schrijft u elk jaar een plan uit? Op de homepage van deze website vindt u een link naar ons gratis ebook over dit onderwerp.

Mijn plan bevat een omgekeerde chronologie: eerste een jaardoel, dan kwartaaldoelen, vervolgens maanddoelen en uiteindelijk weektaken. En de wiskunde werkt niet lineair: dus niet gedeeld door 4 voor de kwartaaldoelen en dan gedeeld door 3 voor de maanddoelen. Maar daarover las u al meer in de blog van vorige week.

Reflectie? Elke dag!

Ik weet niet of u ook een dagelijks takenlijstje maakt, maar ik doe dat in elk geval wel. Dat is namelijk een prima moment om even naar die weekdoelen te kijken en ervoor te zorgen dat ze gespreid over de week allemaal aan bod komen. De meeste time management boeken raden u aan om de dagelijkse takenlijst de avond tevoren al klaar te maken. Maar ik doe dat bewust niet. Eén reden is van technologische aard: ik gebruik Microsoft To Do en daar vindt u wel een “Do Today” folder maar geen “Do Tomorrow”. Maar de tweede reden is belangrijker: als ik de takenlijst ’s avonds maak, durven die taken wel eens door mijn hoofd blijven spoken. Ik slaap beter als ik het lijstje pas de dag zelf klaarmaak. Nog een voordeel: na een boek lezen (zie de blog over gewoontes veranderen) is de takenlijst klaarmaken een tweede dagtaak die ik meteen kan afvinken. Van een vliegende start gesproken.

Reflectie? Elke week!

Op vrijdag neem ik de nodige tijd om zowel achteruit als vooruit te kijken. Achteruit is niet meer dan de weekdoelen overlopen en ze afzetten tegen het geleverde werk. Het is belangrijk om aandacht te besteden aan de successen en aan wat minder goed liep. Ik probeer om bij die laatste categorie niet te lang stil te staan bij de mogelijke oorzaken, maar vooral vooruit te kijken: wat kan ik de komende week anders doen. Op die manier probeer ik alvast de takenlijst voor de komende week zo optimaal mogelijk in te vullen.

Dame bezig met reflectie
Dame bezig met reflectie

Reflectie? Elke maand!

Een maandreflectie mag al wat langer duren. In wezen gaat het om dezelfde oefening als bij een weekreflectie, nu enkel afgezet tegen de maanddoelen. Wat ik tijdens een maandreflectie extra doe, is de salescijfers erbij halen en indien nodig de kwartaaldoelen aanpassen. Zo houd ik elke maand het jaardoel in het oog en zorg ik voor geoptimaliseerde cijfers in de doelen voor de komende maand. Natuurlijk zijn verkoopscijfers niet het enige onderdeel van de maanddoelen. Er is ook veel plaats voor content creatie en het verder verdiepen van het aanbod van All About Sales, de twee andere kerntaken voor een business zoals de mijne. Zo besteedde ik in de maand september veel aandacht aan de nieuwe website. Nog een andere vraag die ik mij bij de maandreflectie stel, is kijken of ik ergens hulp voor nodig heb. Dat komt dan meteen op het to do lijstje van de volgende maand.

Reflectie? Elke kwartaal!

De kwartaalreflectie betekent uitzoomen op het grotere plaatje. Verkoopcijfers zijn in een kwartaalreflectie voor mij extra belangrijk. Omdat het om een periode van drie maanden gaat, heb ik immers extra veel data die het nemen van belangrijke beslissingen gemakkelijker maakt. Niets zo gevaarlijk als beslissen op basis van een te klein staal, dan is de kans op extreme resultaten immers groot. Daarnaast gebruikt ik de kwartaalreflectie ook om de content planning voor het komende kwartaal nog eens tegen het licht te houden. Deze hebt ik al voorbereid tijdens de tweede maand van het afgelopen kwartaal, want ik wil natuurlijk niet zonder content vallen. Verder besteed ik ook tijd aan wat ik de strategische visie Jaar + 1 noem. En dan gaat het voornamelijk om de verdere ontwikkeling van de coaching, de opleidingen en de consultancydiensten die het gamma van All About Sales uitmaken.

Reflectie? Elke jaar!

Als u al de voorbije stappen nauwgezet hebt gevolgd, zal een jaarreflectie zelden of nooit een verrassing inhouden. U hebt tijdens het jaar immers maand- en kwartaaldoelen aangepast aan de realiteit. Meestal is dit een moment om de successen van het voorbije jaar te vieren en daarna het plan voor het komende jaar op te stellen. Want alles begint met een plan, toch?

Conclusie

Reflectie is een essentieel onderdeel van professionele groei en ontwikkeling. Het stelt ons in staat om onze prestaties te evalueren, te leren van onze ervaringen en ons voor te bereiden op toekomstige uitdagingen. Maak er tijd voor vrij!