U bent hier: Home / 5 essentiële kenmerken van echt leiderschap
Welke eigenschappen moet je als people manager hebben om het werk te managen en jouw mensen te leiden? (En dus niet omgekeerd.) Tijdens elk coachingtraject met een people manager en tijdens elke opleiding die ik geef, vraag ik de klanten en deelnemers naar de kenmerken achter hun succes. Hun antwoorden vul ik aan met de kenmerken die ik in tientallen gespecialiseerde artikels en boeken over leiderschap heb gevonden. En deze keer heb ik de vraag zelfs aan ChatGPT gesteld! Hieronder vind je alvast de vijf kenmerken die het vaakst terugkomen.
Integriteit is de hoeksteen van goed leiderschap. Een integere manager creëert vertrouwen en wederzijds respect binnen het team. Wat teamleden in staat stelt om te leren en door te groeien. En door altijd en overal eerlijk en transparant te handelen, geeft de integere manager een belangrijk bijkomend signaal: het teambelang primeert.
Een leider neemt tijdens moeilijke of stressvolle momenten kordate beslissingen over de te volgen route. Maar er zit een wel een rode draad door al die beslissingen van een goede leider: ze zijn onderbouwd en ze komen het team ten goede. En dat laatste is heel belangrijk, want sommige van die beslissingen zullen onpopulair zijn of moeilijk vallen bij een deel van het team. Maar als de beslissing in het belang van het team kadert, volstaat dit meestal om iedereen mee op sleeptouw te nemen.
Mensen leiden betekent voortdurend helder communiceren. Bijvoorbeeld over het hogere doel van het team. Of over de manier waarop het team hun doel kan realiseren. Wees duidelijk over wat je van elk van de teamleden verwacht. Bespreek mogelijke problemen die plots opduiken openlijk. Vergeet zeker ook de persoonlijke groei van elk teamlid niet. Geef training over nieuwe procedures of systemen. En één van de moeilijkste zaken voor een leider, is effectief feedback geven. Hierover schreef ik al eerder een blog.
Als leider bouw je voortdurend aan een ecosysteem, en een ecosysteem bestaat uit leden die met elkaar in verbinding staan om het werk zo efficiënt en effectief te doen dat er ook ruimte is voor persoonlijke groei. Een goede leider is dus empathisch en zorgt zo voor sterke connecties. Tussen de leider en de teamleden. Tussen alle teamleden onderling. Maar evengoed tussen het team en de andere teams in de organisatie. Niemand werkt immers op een eiland.
En een echt goede leider motiveert elk teamlid om ook persoonlijk connecties aan te gaan met mensen buiten het team. Dat zorgt voor onderling begrip, voor efficiëntere en effectievere procedures. Op die manier zal een sales begrijpen waarom back office niet zomaar zonder enige moeite of kost een speciale wens van een klant kan implementeren. Maar omgekeerd zal back office ook begrijpen waarom een sales af en toe een toegeving doet op één punt om een groter geheel binnen te halen.
Verantwoordelijkheid is het laatste essentiële kenmerk. In de twee betekenissen van het woord. Een leider is een rolmodel en doet wat er beloofd is. En anderzijds wordt er niemand onder de trein gegooid. Als er iets fout is gelopen, zet een leider de teamleden extern uit de wind. En intern maakt een leider van de gelegenheid gebruik om voor een leermoment te zorgen, zodat het probleem zich in de toekomst niet meer voordoet. Waardoor het team in zijn geheel en elke teamlid individueel versterkt uit de “crisis” komt.
Kortom, leiderschap betekent integriteit, besluitvaardigheid, goed communiceren, bruggen bouwen en verantwoordelijkheid tonen en nemen. Deze belangrijke kenmerken stellen een people manager in staat om mensen te leiden en het werk te managen, zodat de gemotiveerde teamleden elk maximaal bijdragen tot het succes van het team. En zich al doende verder kunnen ontwikkelen.